De weg naar vrouwelijkheid

De eerste fotosessie waar Dorien en ik ons concept testen op een buitenstaander heeft ons direct al heel wat bijgeleerd. Dat we moeten vertrouwen dat onze basis goed zit en we ons perfectionisme mogen loslaten om tot betere resultaten te komen.


Dorien Biesmans en Julie Landrieu (Dien & Jula) hebben als missie elke vrouw in haar vrouwelijkheid en kracht te plaatsen. 

Vrouwelijkheid, wat is dat eigenlijk? Elke vrouw en elke man geeft er een eigen invulling aan. In de media komt het onderwerp ook veel aan bod, dicteert het ons bijna wat vrouwelijkheid is. Met als gevolg dat ik, en blijkbaar ook vele andere vrouwen, lang niet goed weten of ze vrouwelijk genoeg zijn.

Ik ben altijd een tomboy geweest. Kleedjes waren als kind niet echt aan mij besteed, gaf mij maar een broek om te voetballen op het pleintje. Barbies had ik wel, die op wereldreis trokken en meer dan eens strandden op een onbewoond eiland en eigen kleren moesten ontwerpen.

Het roze schoonmaakgerief liet ik aan de liefhebberij van mijn zus over, die wel een babypop koesterde en dus op heel jonge leeftijd al als vrouwelijk kon worden bestempeld.

In de puberteit kleedde ik me in hoodies en skateschoenen, experimenteerde wel met make up en haartooi, maar eerder als statement dan om mezelf mooi te maken. Omdat ik mezelf niet zag passen in de elegantie die andere meisjes toonden, vond ik mezelf nogal lomp en tja, zag ik mezelf niet erg graag.

Daar iets aan doen en me aanpassen, dat ging niet. Liever mezelf zijn en mezelf niet graag zien dan iemand anders te zijn. Ik heb heel lang gedacht dat ik alleen was met die gevoelens, maar blijkt dat heel wat vrouwen dezelfde worstelingen hebben. Nu ik geleerd heb mezelf graag te zien - wat een heerlijk gevoel - wil ik andere mensen helpen zichzelf ook graag te zien.


Het team

Samen met Dorien Biesmans, een make up artist en buikdanseres, zoeken we uit hoe we die vrouwelijkheid kunnen omarmen en daar sterk in te staan. In de eerste indruk toont Dorien zich heel vrouwelijk en omarmt ze dit, maar daaronder schuilt gek genoeg ook heel veel onzekerheid over dat vrouw zijn.

We merkten dat we dezelfde worstelingen hadden en dat op zich versterkte ons zelfvertrouwen om ons te tonen in de beste versie. Door mezelf te fotograferen in een sensuele, elegante pose, kwam ik uit mijn comfortzone. Door Dorien te fotograferen als gewoon Dorien, en niet als performer, kwam ze ook uit haar comfortzone en moest ze zich echt blootgeven als persoon en niet achter het masker van de sensuele danseres die ze wist dat ze kon zijn.


Stoere Dorien en glamoureuze Julie

Het model

Kim ‘Khalida’ Bech is een buikdanseres en zo veel meer. Ze heeft veel fotoshootervaring als performer en het leek ons een mooie uitdaging en test om haar uit te nodigen voor ons concept. Het vraagt erg veel vertrouwen om zich over te geven en zowel Dorien als ik zijn haar enorm dankbaar.

Het uitgangspunt, strength through vulnerability, ofwel kracht door kwetsbaarheid, was een vaag vertrekpunt en was zo bedoeld om te ontdekken hoe organisch deze shoot zou verlopen. Heel veel kanten zo blijkt, zodat we ondertussen weten dat enkele ankerpunten vastleggen een must zal zijn.

Kim was net naar de kapper geweest en moest nog wennen aan haar nieuwe kapsel. Dat bleek ook uit de manier dat haar haar werd gestijld voor de shoot. Eerst los, voelde het niet Kim genoeg. Later op een eenvoudig staartje, bloeide ze open. Qua make up gingen we voor een heel natuurlijke look. Vergis je niet, er natuurlijk mooi uitzien vergt een grondige expertise en neemt tijd in beslag. All good things take time.


De ervaring

Eenmaal op de stoel begon mijn werk. Ik was zelf al heel verrast om te zien hoe Kim binnen kwam op de camera versus wat ik zag naast de camera. Het was een andere persoon en elke houding bracht een andere persona. Kim liet heel erg goed toe zich kwetsbaar op te stellen en gewoon te zijn voor de camera, een heel interessante ervaring voor haar. Zodra we haar enkele aanwijzingen gaven voor poses, zag je de energie veranderen in danseres Khalida en moesten we haar stoppen. Of de balans zoeken tussen haar echte ik en performer. We zagen snel dat er verschillende sporen mogelijk zijn. Langs de ene kant wil je de echte persoon vastleggen, langs de andere kant ook de meest krachtige versie van die persoon.


Ook in de selectie achteraf en nabewerking stuitte ik op nog heel wat uitdagingen. Hoe haal ik het maximum uit dit beeld? Elk detail moest weer goed zitten en zodoende vond ik geen enkel beeld plots meer goed genoeg. Tijd nemen om los te laten helpt zoals altijd. Dorien en misschien jij kan dit zien in de beelden dat er een zoektocht gaande is. Zelfs toen ik een look had vastgelegd, had ik bij elk beeld nog het gevoel het net iets anders te willen doen. In deze video zie je dat. Zelfs als alles al beslist is, krijgt elk beeld zijn eigen tijd om volledig tot zijn recht te komen.

Wat hebben we geleerd uit deze samenwerking?


  • Plan enkele dagen tussen je bezoek aan de kapper en de shoot zodat je al wat kan wennen aan je nieuwe haar.
  • Goed hydrateren voor en tijdens je shoot, van buiten en van binnen. Voldoende water drinken en even wachten met dat kopje koffie.
  • Je kwetsbaar opstellen is echt een uitdaging.
  • Je leert wat er allemaal komt kijken bij zo’n shoot en de vele mogelijkheden die er zijn. Een planningsgesprek vooraf is dus een must. 
  • De bevestiging dat iedereen met een andere filter kijkt naar zichzelf en dat een review van de beelden onmiddellijk na de shoot goed is om de verwachtingen te managen.
  • Dat het ok is om onzeker te zijn, maar dat je je openstelt om daardoor te komen en jezelf te bevestigen in een veilige omgeving.
  • Enkele ankerpunten voorstellen om binnen een kader te blijven en daar creatief alles in uit te spelen.
  • Naar de klant toe meer uitbreiden over wat Dorien en mij inspireert om beelden te maken. Wat wij al zien, zodat de persoon zich daardoor kan laten inspireren.


Fotografie: Julie Landrieu   Make Up: Dorien Biesmans   Model: Kim Bech


Meer weten? Laat hier je e-mailadres achter 

Zelf een sessie boeken doe je hier


© 2020 Julie Landrieu
Using Format